Piyano portesi, donanımında sol anahtarı ve fa anahtarı bulunan iki farklı portenin alt alta yazılmasıyla oluşur. Fa anahtarı alan parti sol el ile, sol anahtarı alan parti sağ el ile seslendirilir. Resimde, si(B), do(C) ve Re(D) notaları aynı frekanstadır ve piyanoda aynı tuşlarla seslendirilir. Bu eşleşmeler, daha tiz sesler ve daha pes sesler için de genişletilebilir. Sol anahtarında ve fa anahtarında bulunan tüm notalar piyano portesi üzerinde kullanılabilir. Dört partili yazım başlığında, notaların çok sesli kullanımından bahsedilmiştir.
Piyano portesinde bulunan notaların bir bölümü:
Orjinal Resim Boyutu »
Piyano portesinin dört partili yazım için kullanımı:
Resimde;
1 ile gösterilen simge, iki porteyi birbirine bağlayan birleştirici bağdır.
2 ile gösterilen diklemesine uzun çizgi, iki porteyi birleştiren birleştirici çizgidir.
3 ile gösterilen uzun ölçü çizgisi, iki porte için de geçerlidir ve iki porte yine aynı dönüş işaretleri ile aynı bitiş çizgisini kullanırlar.
a ile gösterilen bölüm bas partisine aittir ve üstündeki tenor partisinin üstüne geçmemelidir. (Parti çakışması)
b ile gösterilen bölüm tenor partisine aittir.
c ile gösterilen bölüm alto partisine aittir.
d ile gösterilen bölüm soprano partisine aittir. Parti çakışması kuralı diğer bütün partiler için geçerlidir. Bir parti diğerinin altına veya üstüne geçmemelidir.
Piyano portesinde bulunan notaların bir bölümü:
Orjinal Resim Boyutu »
Piyano Portesinin Dört Partili Yazım İçin Kullanımı
Piyano için nota yazımının yanı sıra dört partili nota yazımı için de kullanılabilir. Soprano, alto ve tenor partisinin sol anahtarına, bas partisinin fa anahtarına yazılan şekli dar (kapalı) serim, soprano ve alto partisinin sol anahtarına, tenor ve bas partisinin fa anahtarına yazılan şekline geniş (açık) serim adı verilir. Üst üste yazılan notlar ait olduğu vuruş içinde aynı anda seslendirilmelidir. Ritm ve süre açısından tek bir porte gibi düşünülmelidir. Notaların üst üste gelme zorunluluğu yoktur. Her bir parti birbirinden bağımsız değerleriyle hareket edebilirler. Aşağıdaki resim geniş resim örneğidir.Piyano portesinin dört partili yazım için kullanımı:
Resimde;
1 ile gösterilen simge, iki porteyi birbirine bağlayan birleştirici bağdır.
2 ile gösterilen diklemesine uzun çizgi, iki porteyi birleştiren birleştirici çizgidir.
3 ile gösterilen uzun ölçü çizgisi, iki porte için de geçerlidir ve iki porte yine aynı dönüş işaretleri ile aynı bitiş çizgisini kullanırlar.
a ile gösterilen bölüm bas partisine aittir ve üstündeki tenor partisinin üstüne geçmemelidir. (Parti çakışması)
b ile gösterilen bölüm tenor partisine aittir.
c ile gösterilen bölüm alto partisine aittir.
d ile gösterilen bölüm soprano partisine aittir. Parti çakışması kuralı diğer bütün partiler için geçerlidir. Bir parti diğerinin altına veya üstüne geçmemelidir.
Yorumlar
Yorum Gönder