Üçlü (3'lü) Aralıklar

Üçlü aralıklar, ardışık üç ses arasındaki mesafeden (ses aralığından) oluşurlar. Kendisi ile beraber, ardından gelen 2 nota sayıldığında 3 sayısına ulaşıldığından 3'lü aralık ismini almıştır. Tam aralıklardan değildir. Üçlü aralıkların Majör (M)(Büyük), minör (m)(küçük), eksilmiş (E), artmış (A), çok artmış (ÇA) ve çok eksilmiş (ÇE) halleri bulunur.

Aşağıdaki örneklerde aralıklar;
M3 : Majör (Büyük) 3'lü (pes ses ve tiz ses arasındaki mesafe 2 tam ses (4 yarım) olmalı)
m3 : minör (küçük) 3'lü (pes ses ve tiz ses arasındaki mesafe 1,5 ses (3 yarım) olmalı)
E3 : Eksilmiş 3'lü (pes ses ve tiz ses arasındaki mesafe 1 tam ses (2 yarım) olmalı)
ÇE3 : Çok eksilmiş 3'lü (pes ses ve tiz ses arasındaki mesafe 1. mertebe çok eksilmiş halinde yarım ses, 2. mertebe çok eksilmiş halinde ünison'dur. )
A3 : Artmış 3'lü (pes ses ve tiz arasındaki mesafe 2,5 ses (5 yarım) olmalı)
ÇA3 : Çok Artmış 3'lü (pes ses ve tiz ses arasındaki mesafe 1. mertebe çok artmış halinde 3 tam ses (6 yarım), 2. mertebe çok artmış halinde 3,5 ses (7 yarım), 3. mertebe çok artmış halinde 4 tam ses'tir (8 yarım).)

şeklinde isimlendirilmiştir.

Aşağıdaki örneklerde, ölçü başında, alt taraftaki ses önünde bulunan değiştirici işaret, ölçü çizgisine kadar geçerlidir. Aralıklar kıyaslanırken piyano tuşlarını göz önüne getirmek kolaylık sağlar.

Diyez (♯) alan ve natural (♮) (önünde değiştirici işaret olmayan) notalar üstüne kurulan üçlü (3'lü) aralıklar:
Diyez (♯) alan ve natural (♮) (önünde değiştirici işaret olmayan) notalar üstüne kurulan üçlü (3'lü) aralıklar.


Bemol (♭) alan notalar üstüne kurulan üçlü (3'lü) aralıklar:
Bemol (♭) alan notalar üstüne kurulan üçlü (3'lü) aralıklar.


Çift diyez (X) alan notalar üstüne kurulan üçlü (3'lü) aralıklar:
Çift diyez (X) alan notalar üstüne kurulan üçlü (3'lü) aralıklar.


Çift bemol (♭♭) alan notalar üstüne kurulan üçlü (3'lü) aralıklar:
Çift bemol (♭♭) alan notalar üstüne kurulan üçlü (3'lü) aralıklar.



Yorumlar